top of page

שנה של שלום

השנה יום השלום העולמי נופל על תחילת השנה העברית החדשה

וגורם לי לתהות איך היה נראה העולם אם היה שלום עולמי.

לפני כמה שנים הייתי עדה לסיטואציה מעניינת, של תייר שהתיישב על מגדל גבוה בעיר העתיקה ואיים במשך לילה שלם בקפיצה (התאבדות) אם תוך 24 שעות לא יהיה שלום עולמי. כל זה קרה כשהיה מוקרן על אותו מגדל סרט שבסופו היה כתוב: "שלום" בהמון שפות שונות. באותו רגע אותו אדם היה נראה לי ולכל סובבי כמשוגע ואף אחד לא התייחס אליו כאדם הגיוני.

אבל בואו לרגע נדמיין מה היה קורה אם לכולם היה את אותו חלום "שלום עולמי". חלום שבו אנשים מכירים בהוויתו של האחר, שמחים בהצלחותיהם של אחרים, רואים את האחר כשווה, אוהבים את האחר כמו שאוהבים את עצמם, אוהבים ומכבדים את הטבע וחיים בשלום עם הצמחים והחיות, חיים של עזרה לזולת ושמחה אמיתית,.

לא מלאים בקנאה, שנאה, תחרותיות, כעס, עצבים, עלבון, דאגות, פחד מהצלחה של אחרים, רצון להביס את האויב.

מה היה קורה אם לא היו לנו אויבים? אם היינו מבינים שכולנו נמצאים בעצם באותה סירה, של כעסים ופחדים, מחשבות שתלטניות שמעוותות לנו את המציאות וגורמות לנו לעיתים לריב ולכעוס ולא להיות בשלום אפילו עם האנשים הכי קרובים אלינו, אם היינו חיים בידיעה שהכל פועל לטובתינו והמחשבות היו שקטות ושלוות.

מה היה קורה אם לא היו מלחמות ובני האדם היו דואגים לכולם כאילו הם חלק בלתי נפרד מהם.

כאשר התחלתי לתרגל התבוננות פנימה הבנתי שאני לא חיה בשלום אפילו עם עצמי, וגם עם המחשבות הכי קשות שלי שלעיתים משתלטות ומשפיעות על החיים לא באמת חייתי בשלום. היום כשאני מתרגלת כבר כמעט עשור אני לומדת להתבונן ולפתח את היכולת שלי לחיות בשלום גם עם המחשבות הלא נעימות וגם עם האנשים שחושבים אחרת ממני, כי בסך הכל הם כמוני, חיים את אותו הפחד משינוי ואותו חוסר הקבלה של מישהו שהוא לא אני.

תרגול היוגה גורם לנו להתבונן פנימה ולהכיר את עצמינו כמו שלא הכרנו את עצמינו קודם, להכיר את מגבלות הגוף, להכיר את מגבלות הנפש, להכיר את פחדים שלנו, וללמוד לא להגיב לכל מחשבה שלילית על האויבים שפיתחנו לעצמינו, להכיר בעובדה שיש לנו אפשרות לבחור לא להקשיב למחשבות מסויימות וליצור מחשבות חיוביות שיוצרות בתוכינו ובסביבתינו שלום, להבין שהאויב האמיתי היחיד שלנו הוא חוסר ההכרה שלנו את עצמינו.

אני מאחלת לנו לשנה החדשה שנלמד לחיות בשלום עם העולם כולו, גם עם הקרובים שלנו, גם עם השכנים שלנו, גם עם השונים ממנו וגם עם עצמינו, רק על ידי תרגול קבוע שיקרה אצל כל בני האדם נוכל אולי פעם - בעתיד לחלום את אותו חלום של אותו אדם בראש הבניין וליצור שלום עולמי אמיתי.

בברכת שנה טובה, שלווה, מלאה בשלום ואהבה.

תמר

bottom of page